Vedenie koncernu Volkswagen na stretnutí so zamestnancami vo Wolfsburgu obhajovalo prísnejšie úsporné opatrenia. Automobilke sa nedarí, a preto zvažuje zatvorenie závodov v Nemecku a zníženie počtu pracovných miest. Podniková rada oznámila „tvrdý odpor“.
Finančný riaditeľ VW Arno Antlitz hovoril o nadmerných výrobných kapacitách. V Európe sa v súčasnosti predáva o dva milióny áut ročne menej ako pred pandémiou a podľa Anlitza sa to pravdepodobne tak skoro nezmení. Pre VW, ktorý má v Európe približne štvrtinový podiel na trhu, to znamená, že VW chýba „približne 500 000 áut, teda predaj pre približne dva závody. A nemá to nič spoločné s našimi výrobkami ani so zlými predajnými výsledkami. Trh už jednoducho nie je.“
Aby spoločnosť prežila prechod na elektromobily, musí míňať menej, povedal finančný riaditeľ VW Arno Antlitz pred viac ako 10 000 zamestnancami, ktorí si ho prišli vypočuť do centrály spoločnosti vo Wolfsburgu.
„Máme ešte rok, možno dva roky na to, aby sme veci zmenili. Tento čas však musíme využiť,“ povedal Antlitz. „Už nejaký čas míňame viac peňazí, ako zarábame. Z dlhodobého hľadiska to nie je dobré. Úspory majú uvoľniť prostriedky, ktoré sú potrebné na nové produkty. Teraz potrebujeme peniaze na veľké investície,“ povedal šéf značky Thomas Schäfer. „Ak sa nám teraz podarí trvalo znížiť náklady a investovať do nových modelov, aké konkurencia a zákazníci ešte nevideli, potom vytvoríme podmienky pre ďalšie generácie, ktoré budú môcť pracovať pre Volkswagen tu v Nemecku.“
Znepokojení zamestnanci
Podľa šéfky zamestnaneckej rady VW Daniely Cavallo za krízu spoločnosti nemôžu zamestnanci, ale vedenie koncernu. Zatváranie závodov označila za červenú čiaru a odmietla zrušenie pracovných záruk a zníženie kolektívne dohodnutých miezd. „So mnou… v tejto krajine nedôjde k žiadnemu zatváraniu závodov,“ povedala zástupkyňa zamestnancov. Tí si na podujatie priniesli transparenty s nápismi „Ruky preč od záruk pracovných miest“ alebo „Dvojitá morálka“.
Podľa Daniely Cavallo je zatváranie tovární, prepúšťanie a presadzovanie znižovania miezd prípustné len „v jedinom prípade – keď celý obchodný model zanikne“. To však nie je tento prípad. Volkswagen netrpí kvôli svojim nemeckým závodom a nemeckým personálnym nákladom, ale kvôli tomu, že „predstavenstvo si nerobí svoju prácu“.
Cavallo vyzvala vedenie VW na návrat „k úlohe technologického lídra“. Všetko, čo pre ňu nie je relevantné, „a teda nie je rozhodujúce pre našich zákazníkov“, sa musí prehodnotiť. Zložitosť „sa musí znížiť, musíme riešiť naše regulačné šialenstvo, musíme zastaviť naše dokumentačné šialenstvo a množstvo dvojitých a trojitých procesov na zabezpečenie“. To je úloha manažmentu.
Predsedníčka zamestnaneckej rady VW ďalej uviedla, že zamestnanci sú veľmi znepokojení, dokonca sa obávajú o svoje živobytie. Zamestnanecká rada doteraz podporovala prebiehajúce opatrenia na znižovanie nákladov – vrátane znižovania počtu pracovných miest s čiastočným odchodom do dôchodku a programov odstupného. Z pohľadu vedenia skupiny to však už nestačí na dosiahnutie stanovených cieľov úspor.
Nad Volkswagenom sa sťahujú mraky
Hlavná značka VW už roky zápasí s vysokými nákladmi a z hľadiska tržieb výrazne zaostáva za spoločnosťami skupiny, ako sú Škoda, Seat a Audi. Vedenie koncernu zatiaľ neposkytlo žiadne ďalšie informácie o prevádzkach, ktoré by mohla zatvoriť, no už dlhý čas sa hovorí o závode v Osnabrücku v Dolnom Sasku, ktorý patrí k menším výrobným závodom v impériu VW. Zasvätení ho považovali za ohrozený ešte pred zverejnením plánov predstavenstva, píše WirtschaftsWoche. V závode je zamestnaných 2 300 ľudí. „Samozrejme, že sme všetci znepokojení,“ povedal šéf zamestnaneckej rady závodu VW v Osnabrücku Jürgen Placke pre televíziu NDR.
Aj spolková krajina Dolné Sasko, ktorá má podiel vo VW, vyzvala automobilku, aby sa vyhla zatváraniu závodov. Ministerský predseda Stephan Weil (SPD), ktorý je zároveň členom dozornej rady VW za Dolné Sasko uviedol: „Štát bude zohrávať veľmi aktívnu a konštruktívnu úlohu v rozhovoroch, ktoré teraz prebiehajú,“ Aj on však vidí nemecký automobilový priemysel v „ťažkej situácii“ a ďalšie úspory vo VW považuje za nevyhnutné.
Skupina už skôr uviedla, že zatváranie tovární bude poslednou možnosťou, ak sa nepodarí prijať rýchle protiopatrenia. VW prevádzkuje automobilky v mestách Wolfsburg, Emden, Osnabrück, Hannover, Zwickau a Drážďany a má továrne na výrobu súčiastok v mestách Kassel, Salzgitter, Braunschweig a Chemnitz.
ČTK, WirtschaftsWoche, DPA
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/vw-sparkurs-heil-100.html