Medzinárodná námorná organizácia (IMO) odložila o rok hlasovanie o kľúčovej, právne záväznej dohode, ktorá mala urýchliť dekarbonizáciu globálneho lodného priemyslu. Rozhodnutie prichádza po tlaku zo strany Spojených štátov a viacerých krajín produkujúcich ropu, čo vyvolalo ostrú kritiku zo strany odborov a environmentálnych organizácií.

Dohoda, ktorú členské štáty IMO predbežne schválili ešte v apríli 2025, mala priniesť prvý celosvetový mechanizmus stanovujúci cenu uhlíka pre medzinárodnú lodnú dopravu a zároveň záväzné ciele na zníženie emisií skleníkových plynov pre všetky plavidlá nad 5 000 ton.

Odklad hlasovania však znamená, že lodiarstvo – jeden z najrýchlejšie rastúcich zdrojov emisií – zostáva bez jasného rámca, ktorý by zabezpečil férové podmienky a predvídateľnosť pre priemysel aj pracovníkov.

„Nie je prijateľné, aby jedna strana blokovala vznik rovnakých pravidiel pre všetkých. Klimatická kríza si vyžaduje okamžité kroky, nie ďalšie odklady,“ upozornila Isabelle Barthès, zástupkyňa generálneho tajomníka industriAll Europe.

Európa musí ukázať líderskú úlohu

Odborová federácia industriAll Europe označila toto rozhodnutie za vážny krok späť pre klimatickú aj priemyselnú politiku EÚ. Organizácia vyzýva európske inštitúcie, aby namiesto čakania na medzinárodný konsenzus posilnili vlastné stratégie dekarbonizácie lodného a sprievodného priemyslu.

„Európa musí preukázať, že ambiciózne klimatické ciele môžu ísť ruka v ruke s udržaním kvalitných pracovných miest. Odklad v IMO nesmie byť výhovorkou na nečinnosť, ale impulzom na investície do zeleného lodiarstva, čistých palív a rekvalifikácie pracovníkov,“ dodala Barthès.

Podľa odborov znamená toto rozhodnutie pre tisíce pracovníkov v európskych lodeniciach a námornom dodávateľskom reťazci len ďalšiu dávku neistoty. Oneskorené investície a chýbajúca istota môžu podľa nich brzdiť modernizáciu odvetvia.

Barthès uzatvára: „Pracovníci nemôžu byť kolaterálnou obeťou globálnej nečinnosti. Európska únia musí konať a investovať do zelených priemyselných pracovných miest.“

Hlbšie napätia v globálnom poriadku

Rozhodnutie IMO zároveň poukazuje na zhoršujúce sa napätie v medzinárodnom klimatickom riadení. Spojené štáty čelia kritike za to, že ich súčasná politika v oblasti klímy a obchodu podkopáva férovú hospodársku súťaž a vytvára neistotu pre podniky i zamestnancov na oboch stranách Atlantiku.

Aby sa zabránilo „pretekom ku dnu“, EÚ musí upevniť svoje záväzky voči pravidlám multilaterálneho systému, ktorý dokáže zabezpečiť nielen dekarbonizáciu, ale aj dôstojné pracovné podmienky a priemyselnú stabilitu.

Zdroj: IndustriAll Europe

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *