Odborársky podcast, Monika Benedeková a Martina Nemethová

Automatizácia, digitalizácia, zelená transformácia či znižovanie emisií vo veľkej miere menia spôsob práce v priemysle. Roboty nás nahradia, no na druhej strane otvárajú dvere ďalším profesiám.

O situácii v priemyselnom, automobilovom i oceliarskom a hutníckom sektore sme sa rozprávali s predsedníčkou Rady OZ KOVO Monikou Benedekovou v rámci odborárskeho podcastu.


Odborový zväz KOVO združuje členov predovšetkým z odvetví strojárskeho, elektrotechnického, hutníckeho a sklárskeho priemyslu, služieb a verejnej cestnej dopravy, vrátene členov vo všetkých typoch stredných škôl.


Sme svetovou veľmocou v produkcii automobilov na obyvateľa. Tento segment zasahuje digitálna revolúcia, ktorá má vplyv na pracovný trh. Pomaly zanikajú tradičné manuálne práce, kde je potrebná nižšia kvalifikácia.

„Najľahšie nahraditeľné sú pracovné pozície operátorov. Keď dnes prídete do automobilky, už len ťažko tam nájdete živého zamestnanca. Roboty ich síce nahrádzajú, ale aj tie potrebujú údržbu, programovanie. Čiže z toho operátora sa môže stať mechatronik alebo autotronik, programátor jednoduchých operácii,“ vysvetľuje Monika Benedeková.

To si však vyžaduje rekvalifikáciu, získavanie nových zručností, nutnosť celoživotného vzdelávania sa. Ďalším efektom robotizácie je teda okrem ochrany zdravia pri niektorých činnostiach aj tvorba nových pracovných pozícií.

„Hoci si budú vyžadovať vyššie vzdelanie, budú vytvárať vyššie hodnoty. Tým pádom generovať aj vyššie mzdy. To je cesta, ako sa môžeme dostať z pasce nízkeho stredného príjmu a posunúť sa do inej mzdovej kategórie,“ myslí si predsedníčka Rady OZ KOVO.

Časť zamestnancov sa presunie do iných odvetví. Už dnes však zápasíme s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily.

Vyriešia to cudzinci?

Na Slovensku máme nízku nezamestnanosť. Na neobsadené pracovné miesta zamestnávame ľudí z tretích krajín. Z približne 140-tisíc nezamestnaných je zhruba polovica dlhodobo nezamestnaná. Aktuálne na Slovensku zamestnávatelia nevedia nájsť 80-tisíc zamestnancov na voľné pracovné pozície.

„Chybou je, že v zahraničí žije a pracuje ďalších zhruba 300-tisíc Slovákov. Treba meniť a upravovať pracovné podmienky, zvyšovať mzdy a motivovať ich, aby sa vrátili späť domov. Časť pendlerov, ktorí pravidelne opúšťajú svoje domovy, by sa vrátila, keby tu mali vyššie mzdové ohodnotenie. Ak si myslíme, že cudzinci vyriešia tento problém, tak ja si to nemyslím,“ konštatuje Monika Benedeková.

V priemyselných fabrikách už podľa nej pracuje v niektorých odvetviach 15 %, ba v niektorých spoločnostiach až 50 % pracovníkov z tretích krajín. Vláda v marci schválila ďalšie uvoľnenie pravidiel pre prijímanie zamestnancov z tretích krajín.

Sme pripravení na revolúciu v automobilovom priemysle?

Automobilový priemysel hrá významnú úlohu na slovenskom trhu práce a v ekonomike ako takej. Budeme tu mať piatu automobilku, no doteraz sa u nás nevyrábali batérie do elektromobilov, čo považuje Benedeková za veľký problém: „Nielen nám, ale aj iným štátom únie trochu ušiel vlak a teraz sa pokúšame doňho naskočiť. Batérie začali prednedávnom vyrábať v Hornej Strede v Porsche, v Šuranoch by sa výroba mala rozbehnúť tiež. No v štátoch EÚ, ktoré majú rozbehnutý tento typ priemyslu, sa už zameriavajú na vedu a výskum v oblasti nabíjania elektromobilov.“

Ako zvýšiť záujem o predaj elektromobilov na Slovensku, ale aj ďalšie témy o budúcnosti oceliarskeho priemyslu či o nedostatku šoférov v autobusovej doprave si môžete vypočuť v aktuálnom podcaste.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *