Aj v roku 2025 sa dá na Slovensku študovať odbor praktická žena, výroba konfekcie či pomocník v kuchyni. Paradoxne, ide o najdrahšie študijné odbory s nízkou efektivitou pre budúcnosť ich absolventov.
Na Slovensku študujú viac ako dve tretiny žiakov na odborných stredných školách. Máme 522 rôznych odborov, ale drvivá väčšina študentov je sústredená len v 200 z nich. Tretina odborov je dokonca úplne bez žiakov.
Štát dáva na chod základných a stredných škôl ročne asi 3 miliardy eur. Práve tieto dva stupne štúdia sú pre budúcich ľudí aktívnych na pracovnom trhu veľmi dôležité a majú najväčší vplyv na budúcnosť žiakov samotných.
Študuj, no nedostaneš za to nič?
V našom školskom systéme stále figurujú takzvané F odbory, pod ktorými sa skrýva napríklad stavebná výroba, lesná výroba, spracovanie dreva, pomocník v kuchyni, praktická žena, výroba obuvi, obrábanie kovov a ďalšie.
Štátni analytici sa opakovane pozreli nielen na financovanie, ale aj na dosiahnuté výsledky a kvalitu tohto vzdelávania. V skratke – dospeli k tomu istému ako pred piatimi rokmi.
Už v apríli 2020 Útvar hodnoty za peniaze k záveru analýzy napísal, že „F odbory sú zlá hodnota za peniaze“.
Tieto dvojročné F odbory sú zväčša pre žiakov, ktorým sa na základnej škole menej darilo. Problémom je, že ak ho aj absolvujú, nezískajú žiadny výučný list a teda ani odbornú kvalifikáciu. Môžu vykonávať jednoduché pomocné práce a základné úlohy jednoduchých profesií.
Práve tejto problematike sa venujú rôzne inštitúcie, ktoré hľadajú cestu k inklúzii, rovnakým študijným podmienkam či stieraniu segregácie na školách.
„Zo zistení analytikov projektu To dá rozum vyplynulo, že žiaci, ktorí patrili počas štúdia na základnej škole medzi menej úspešných, majú obmedzené možnosti výberu ďalšej vzdelávacej a profesijnej dráhy.
Ich jedinou alternatívou sú často len F-odbory na stredných odborných školách, po ktorých absolvovaní sa ich šance na získanie práce výrazne nezvýšia. Možno i to je dôvodom, prečo nie sú žiaci motivovaní štúdium ukončiť a odchádzajú z neho hneď po naplnení povinnej školskej dochádzky,“ uvádzajú vo svojej staršej analýze.
Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia tvoria spolu 6 % všetkých žiakov na stredných školách a v F odboroch je to až 55 %.
„Toto štúdium dvojročných učebných odborov je najnákladnejšie, avšak nedokáže zlepšiť šance absolventov na lepšie uplatnenie alebo vzdelanie. Bez ohľadu na to, či odbor dokončia alebo nie, viac ako 40 % z nich po škole neštuduje alebo nepracuje,“ píše sa v analýze Inštitútu vzdelávacej politiky.
Z priebežnej správy Revízia výdavkov na základné a stredné školy vyplýva, že normatív na žiaka, ktorý študuje niektorý z F odborov je 5 655 €, pri ostatných typoch stredných škôl je priemer 3750 eur na žiaka. Z 253 absolventov týchto odborov v máji minulého roka bolo v danom čase zamestnaných len 70 mladých ľudí.
Riešenie? Motivácia študovať ďalej
Výzvou stredného školstva je aj naďalej hľadanie cesty medzi vzdelávaním a potrebami trhu práce. Absolventi odborných škôl a gymnázií, ktorí nepokračujú v ďalšom štúdiu, majú väčšie problémy nájsť si uplatnenie ako ich rovesníci v zahraničí.
Úspešnejším typom vzdelávania je napríklad duálne vzdelávanie, teda prepojenie štúdia s praxou, aj keď v porovnaní s ostatnými európskymi krajinami je u nás tento typ odborov viac dotovaný.
Rezort školstva ešte v roku 2021 prijal novelu školského zákona, ktorá upravuje aj problematiku F odborov. No až v školskom roku 2023/2024 vošiel inovovaný vzdelávací program do platnosti.
„Pokračovanie žiakov F odborov v ďalšom štúdiu by sa malo od školského roku 2024/2025 zvýšiť vďaka absolvovaniu vzdelávania na získanie nižšieho stredného vzdelania. Zmena umožňuje žiakom F odborov absolvovať komisionálnu skúšku na získanie nižšieho stredného vzdelania (dokončenie ZŠ) a následne prechod do trojročných odborov s výučným listom , alebo aj začať štúdium v maturitných študijných odboroch na SOŠ,“ uvádza správa ÚHP.
Zmeniť systém je dôležité najmä pre deti samotné, pomôcť im zvýšiť šance na dôstojný život.
Zdroj: Inštitút vzdelávacej politiky, Útvar hodnoty za peniaze, CVTI SR
Ilustračná fotografia: Pexels