Európska odborová konfederácia (EOK), ktorá je hlavnou celoeurópskou odborovou organizáciou zastupujúcou 45 miliónov pracovníkov, odmietla schváliť kompas konkurencieschopnosti, čo je koncepcia Európskej komisie na podporu hospodárstva EÚ. Podľa EOK je kompas v jeho súčasnej podobe neprijateľný. Generálna tajomníčka EOK Esther Lynch sa s nami porozprávala o hlavných námietkach pracovníkov voči kompasu a o osude Európskeho piliera sociálnych práv v kontexte nových výziev na drastickú dereguláciu a väčšie zameranie na konkurencieschopnosť.
Odborové zväzy v EÚ už vyjadrili nespokojnosť s najnovším plánom Európskej komisie na oživenie hospodárstva EÚ. V čom podľa vás spočíva hlavný nedostatok kompasu konkurencieschopnosti navrhnutého Komisiou? Ktoré návrhy v jej pláne považujete za osobitné varovné signály?
Hlavným problémom kompasu konkurencieschopnosti navrhnutého Európskou komisiou je, že uprednostňuje dereguláciu pred investíciami do vytvárania kvalitných pracovných miest, rozvoja odolnej európskej priemyselnej politiky a zabezpečenia kvalitných verejných služieb. Hoci sa v kompase uznáva význam kvalitných pracovných miest pre konkurencieschopné hospodárstvo, namiesto toho, aby sa navrhovali potrebné právne predpisy na upevnenie práv, zlepšenie pracovných podmienok a podporu kolektívneho vyjednávania, táto priorita sa oslabuje podporou deregulácie, ktorá môže spôsobiť zhoršenie pracovných podmienok a neistotu pracovných miest. Jedným z najproblematickejších návrhov je zavedenie 28. režimu pre spoločnosti, ktorý by im umožnil pôsobiť mimo národných pracovnoprávnych predpisov. V celej Európe by to mohlo vážne oslabiť právne predpisy v oblasti zamestnanosti, čím by sa začala špirála úpadku, pokiaľ ide o práva a ochranu pracovníkov.
V rovnakom duchu je veľmi problematický aj zákaz tzv. gold-platingu, čo je možnosť pre vlády, aby prijímali právne predpisy idúce nad rámec minimálnych noriem stanovených v smerniciach EÚ. Na rozdiel od nariadení EÚ je zámerom smerníc EÚ to, aby sa v nich stanovili minimálne normy pre všetky krajiny. Stanovenie stropu toho, čo je možné, by bolo nielen v rozpore s touto myšlienkou, ale by aj výrazne poškodilo pracujúcich ľudí a znamenalo by zvrátenie ťažko dosiahnutého pokroku v oblasti zdravotnej starostlivosti, vzdelávania, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, či spravodlivého odmeňovania. Okrem toho je problematická výzva v kompase na dôchodkové reformy založené na dlhšom pracovnom živote, pretože predstavuje neprimeranú záťaž pracovníkov bez toho, aby sa uspokojila potreba mať udržateľné a spravodlivé dôchodkové systémy. Navyše kompas výrazne smeruje k tomu, aby z neho profitovali podniky, pričom podnikateľské skupiny dostali veľa prísľubov, ale nepožadujú sa od nich žiadne konkrétne záväzky v súvislosti s právnymi predpismi, ktoré by boli prospešné pre pracujúcich. Patrí sem aj nedostatok opatrení na zabezpečenie využívania verejných investícií na vytváranie kvalitných pracovných miest, a nielen na zvyšovanie ziskov podnikov.
Stručne povedané, kompas konkurencieschopnosti nevyvažuje potreby podnikov a práva a dobré životné podmienky pracovníkov, čím sa v jeho súčasnej podobe stáva neprijateľným návrhom.
Povedali by ste, že by teraz mohlo byť ohrozené vykonávanie Európskeho piliera sociálnych práv?
Na papieri sa Komisia vo svojom nedávno uverejnenom pracovnom programe na rok 2025 opätovne zaviazala k Európskemu pilieru sociálnych práv. V praxi je však ten istý pracovný program prvým programom, ktorý od roku 2019 nezahŕňa žiadnu sociálnu legislatívnu iniciatívu. Naproti tomu Komisia na nasledujúci rok navrhla osem „zjednodušujúcich“ právnych predpisov. Nikto nechce znášať nadmerné administratívne zaťaženie, a preto odborové zväzy aktívne navrhujú účelové riešenia, napríklad v pravidlách o verejnom obstarávaní.
Je však zrejmé, že problémy EÚ sa nevyriešia zjednodušovaním. Vykonávanie piliera sociálnych práv najviac ohrozuje vlna hromadného prepúšťania ohlásená v celej Európe. Ohrozí to mzdy a istotu zamestnania, ale aj dôchodky, sociálnu ochranu a mnohé ďalšie zásady piliera. Treba zabezpečiť investície do ochrany a vytvárania kvalitných pracovných miest vrátane nástroja SURE 2.0 a silného investičného mechanizmu EÚ a zaviesť potrebné legislatívne iniciatívy na zaručenie kvalitných pracovných miest.
Ako sa dá dosiahnuť, aby EÚ nadobudla v súčasnom globálnom hospodárskom kontexte väčší význam, ak nie zmenšením regulačnej záťaže?
Podmienky, ktoré spustili spomenuté prepúšťania, boli spôsobené nedostatkom investícií. Platí to rovnako o súkromných aj verejných investíciách. Podniky namiesto investovania do odmeňovania pracovníkov a veľmi potrebného výskumu a vývoja vyplácajú dividendy a spätne odkupujú akcie, čo vedie do slepej uličky a brzdí ekologický a technologický vývoj v Európe. USA a Čína iniciovali v posledných rokoch veľké vlny verejných investícií. EÚ v rovnakom čase prijímala nové pravidlá, ktoré jej členské štáty nútili k úsporným škrtom. EÚ musí veľmi rýchlo zmeniť svoje smerovanie. Predpokladom uplatňovania Európskeho piliera sociálnych práv sú rozsiahle verejné investície so sociálnymi požiadavkami na zabezpečenie kvalitných pracovných miest.
Esther Lynch je generálna tajomníčka EOK. Má rozsiahle skúsenosti s írskymi, európskymi a medzinárodnými odborovými organizáciami a pôsobila ako zástupkyňa generálneho tajomníka a konfederálna tajomníčka EOK. Vo svojich funkciách sa usilovala o upevnenie práv pracovníkov a odborových zväzov, pričom ovplyvnila kľúčové smernice o primeraných minimálnych mzdách, transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach a oznamovaní protispoločenskej činnosti. Viedla aj kampane za Európsky pilier sociálnych práv a spravodlivé odmeny. Svojou prácou zabezpečila 15 právne záväzných expozičných limitov pre karcinogény a dohody sociálnych partnerov o digitalizácii a reprotoxínoch. Ako celoživotná feministka sa zasadzuje za ukončenie nedoceňovania práce, ktorú vykonávajú prevažne ženy. EOK zastupuje 45 miliónov členov z 94 odborových organizácií v 42 európskych krajinách a 10 európskych federácií odborových zväzov. |
Zdroj: EHSV, EOK