Potom, čo sa počet výpovedí prudko zvýšil a spoločnosť Ikea zistila, že pracovníci sa stali veľmi vzácnymi, sa švédsky nábytkársky gigant situáciu rozhodol napraviť.

Zamestnanci spoločnosti Ikea v Spojených štátoch a vo Veľkej Británii začali v posledných rokoch dávať húfne výpovede. Do roku 2022 odchádzalo z rôznych dôvodov viac ako 62 000 zamestnancov ročne, čo predstavovalo približne tretinu pracovníkov. Pandémia nedostatok pracovnej sily ešte prehĺbila. Každý jeden odchod stál Ikeu minimálne 5 000 dolárov. Situácia začala byť neúnosná, preto sa švédsky nábytkársky gigant rozhodol zistiť, prečo sú jej zamestnanci takí nespokojní – a veci rýchlo napraviť.

Hlavný dôvod nespokojnosti pracovníkov bol vcelku prostý (a dal sa očakávať): slabé finančné ohodnotenie. Ikea sa preto zamerala na veci, o ktorých mnohé podniky síce hovoria, no majú problém ich skutočne realizovať: zvyšovanie platov, zvyšovanie flexibility pre zamestnancov a využívanie nových technológií na uľahčenie práce pre zamestnancov a ich zákazníkov.

Ikea preto zvýšila nástupné mzdy a odmeny. Zároveň odstránila rozdiely v odmeňovaní mužov a žien. Napríklad v Londýne sa základná hodinová mzda zvýšila z 11 libier (9,28 €) na 13,15 libier (11,09 €). V Spojenom kráľovstve tiež pridali nové pásmo nástupnej mzdy pre niekoľko predajní v okolí Londýna, kde sú životné náklady oveľa vyššie ako v iných častiach krajiny.

Výsledky boli ohromujúce: fluktuácia v USA klesla do konca roka 2023 približne na štvrtinu zamestnancov, pričom rok predtým bola tretinová. V celosvetovom meradle, vo viac ako 600 predajniach a skladoch materskej spoločnosti, klesla miera odchodov z 22,4 % v auguste 2022 na 17,5 % v apríli 2023.

 

 Vyjsť v ústrety zamestnancom

Vo Veľkej Británii bolo bežné, že v priebehu prvého roka odišla až polovica nových zamestnancov. Nováčikovia nemali žiadnu spätnú väzbu a nevedeli na koho sa majú obrátiť o radu, preto mnohí odchádzali v priebehu niekoľkých mesiacov po nástupe.

Medzi nich ľudí patrila aj 22-ročná Natasha Williamsová, ktorá sa minulý rok zamestnala v spoločnosti Ikea, kde predávala kuchynské príslušenstvo. Ikea sa jej snažila vyjsť v ústrety: Dostať sa z domu v Basingstoke do predajne Ikea v Readingu jej trvala aj dve hodiny, pričom cesta zahŕňala dve jazdy autobusom a jednu vlakom. Namiesto šesťhodinových zmien počas štyroch dní jej poskytli tri osemhodinové zmeny a umožnil jej začať o 10:00 hod. namiesto o 9:00 hod. „Tým sa všetko zmenilo – v práci som bola oveľa spokojnejšia,“ povedala Williamsová.

Zamestnanci na čiastočný úväzok, ktorí tvoria približne dve tretiny pracovníkov Ikea v Spojenom kráľovstve, často nemajú dostatok odpracovaných hodín na to, aby vystačili s peniazmi, preto teraz niektorým z nich nábytkárska spoločnosť poskytuje ďalšie hodiny práce na diaľku, keď odpovedajú na telefonáty zákazníkov.

 

Imidž IKEA vs realita

V roku 2018 odborový zväz obvinil manažérov Ikey z marenia organizačného úsilia v obchodoch v USA, Írsku a Portugalsku. Odbory podali spoločnú sťažnosť pobočke Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), v ktorej tvrdili, že vedenie ignorovalo ich upozornenia týkajúce sa porušovania práv zamestnancov. „Nikdy som si nemyslela, že Ikea dovolí nadriadeným, aby nás zastrašovali a vypočúvali,“ povedala vtedy Nancy Goetzová, pracovníčka v predajni Ikea v meste Stoughton v štáte Massachusetts. „Od spoločnosti Ikea som očakávala viac,“ dodala.

Nasledovala vlna protestov vo viacerých krajinách. V susednom Poľsku boli zamestnanci rozhorčení, že zvýšenie miezd bolo stanovené pod úrovňou inflácie.

Po niekoľkých rokoch rozhovorov medzi odborovými zväzmi a Ikeou spoločnosť minulý rok v zásade súhlasila s tým, že umožní pracovníkom organizovať sa a zástupcom odborov umožní prístup do obchodu. Je však zvláštne, že sa nedokázali dohodnúť na povolení vstupu zástupcov odborov do predajní v USA.

Kým sa rozhovory naťahovali, nespokojní zamestnanci spoločnosti Ikea sa začali obzerať po práci inde. Potom udrela pandémia a nedostatok pracovných síl spôsobil, že nájsť a udržať si ľudí bolo ešte náročnejšie.

Vedenie spoločnosti, ktorá sa stala symbol modernej firemnej kultúry si pravdepodobne uvedomila, že vysoká fluktuácia zamestnancov by poškodila starostlivo pestovaným imidž kvalitného zamestnávateľa, a preto sa rozhodla pristúpiť na zmeny.

V prípade spoločnosti zameranej na služby, ako je Ikea, môžu nespokojní zamestnanci rýchlo viesť k nespokojným zákazníkom. „Nemôžete byť skvelým miestom na nakupovanie, ak nie ste skvelým miestom na prácu,“ povedal profesor Philip Moscoso z Inštitútu vyšších obchodných štúdií (IESE) v španielskej Navarre, ktorý spoločnosť skúmal.

 

Zdroj:

https://www.bloomberg.com/news/features/2024-06-11/how-ikea-keeps-its-store-workers-from-quitting?srnd=homepage-europe&sref=WdOW8LxT

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *