Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy nepodpíše kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa. 

Na Slovensku chýbajú stovky pedagogických aj nepedagogických zamestnancov. Odborári dlhodobo lobujú za vyššie platy v školstve a nástroje, ktoré by mohli byť pre záujemcov o učiteľské povolanie motivujúce.

Hoci slovom posledných dní je konsolidácia verejných financií a napríklad zdravotníci prídu o už sľúbenú 10-percentnú valorizáciu, školskí odborári žiadajú viac. Po minulotýždňovom rokovaní odborov so štátnymi vyjednávačmi došlo k dohode o zvýšení miezd zamestnancom štátnej a verejnej správy.

„Dohodnutú jednorazovú odmenu v sume 800 eur v roku 2025 a navýšenie tarifných platov od 1. januára 2026 o 5 % považujeme za nedostatočné, keďže nenapĺňajú dlhodobé požiadavky Odborového zväzu školstva v oblasti odmeňovania ani záväzok vlády z jej programového vyhlásenia. Upozorňujeme, že valorizácia tarifných platov o 5 % za obdobie 3 rokov (2024 – 2026) je neprijateľne nízka, spôsobí pokles reálnych platov zamestnancov školstva z dôvodu inflácie a nezaručí zvyšovanie ich životnej úrovne ani zvýšenie atraktívnosti jednotlivých profesií pôsobiacich v školstve,“ povedal predseda zväzu Pavel Ondek.

Mzdy pod úrovňou minimálky

Rada zväzu prerokovala Kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa na roky 2025 a 2026. Ocenila úsilie vyjednávačov z KOZ SR aj dosiahnuté benefity. Pre učiteľov ich však nepovažuje za dostatočné.

Učiteľ prvého stupňa mesačne zarobí priemerne 1108 eur. Platy sa líšia v závislosti od rokov skúseností a úrovne vzdelania. Rovnako ako v prípade niektorých štátnych zamestnancov, aj v školstve sú najnižšie tabuľkové platy pod úrovňou minimálnej mzdy.

„Riaditelia tak musia týmto zamestnancom doplácať zo zdrojov, ktoré používajú na odmeny či osobné príplatky. Zároveň tým dochádza k vyrovnávaniu platových rozdielov medzi jednotlivými tarifnými triedami a platovými stupňami bez ohľadu na dĺžku praxe a rozdielne požiadavky na kvalifikáciu. Túto dlhodobo zanedbávanú problematiku však ani táto vláda nerieši,“ uzavrel predseda školských odborov.

Na tento stav doplácajú deti

Len za posledný mesiac pribudlo na školskom pracovnom portáli takmer 500 pracovných ponúk. Najviac na pozície učiteľov v materských školách a na druhom stupni základných škôl. Z nepedagogických zamestnancov chýbajú najmä pomocné sily do kuchyne a upratovačky.

Problém nedostatku kvalifikovaných učiteľov je akútny a odráža sa na kvalite vzdelávania detí a mládeže. Z analýzy Inštitútu vzdelávacej politiky z marca tohto roka vyplýva, že kvalitných a vyštudovaných učiteľov nie je dostatok najmä na technické predmety.

Analýza odbornosti vyučovania na 2. stupni základných škôl poukázala na nízku odbornosť vyučovania v malých školách a v predmetoch technika, etika, informatika a občianska náuka.

V predmetoch ako fyzika, informatika a matematika je získanie kvalifikovaných pedagógov taktiež veľkým problémom.

„Výzvou je aj fakt, že školy s náročnejšími podmienkami v podobe vyššieho podielu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia vykazujú nižšiu mieru odbornosti vyučovania. Veľké mestá a školy poskytujú lepšie možnosti z hľadiska odbornosti vyučovania,“ uvádza sa v analýze Inštitútu vzdelávacej politiky.

Podľa prognózy IVP, ktorú vypracoval v spolupráci so Slovenskou akadémiou vied bude na Slovensku v najbližších rokoch chýbať 1600 až 2100 učiteľov.

Zdroj: IVP

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *