Ak USA zavedú vyššie obchodné clá na štáty EÚ, môže sa to dotknúť zamestnanosti na Slovensku. O prácu môžu prísť napríklad zamestnanci automobiliek.

V Spojených štátoch amerických už začali platiť vyššie clá na dovoz z Číny. Tovary tak budú zaťažené ďalšími 10 percentami nad rámec už existujúcich ciel. Peking avizoval, že pripravuje odvetné opatrenia.

Ešte viac drastický scenár (+ 25 %) čaká Kanadu a Mexiko, tieto krajiny si však zatiaľ vyrokovali mesačný odklad. V prípade, že USA zavedú obchodné clá aj pre Európsku úniu, Slovensko bude najzasiahnutejším štátom. Dôvodom je automobilový priemysel.

„Ak dôjde k zavedeniu 10 % ciel na európske automobily, slovenské autá na americkom trhu zdražejú a ich predaj môže klesnúť o 6 – 9 %. Len v tomto segmente by to znamenalo stratu exportu na úrovni 150 – 300 miliónov eur ročne,“ upozorňuje Andrej Lasz z Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD).

Pokiaľ sa táto obchodná vojna priamo dotkne aj Európskej únie, nastane reťazová reakcia.

Podľa odhadov APZD budeme suverénne najviac zasiahnutou krajinou z EÚ pred ČR a Maďarskom.

Od roku 2010 totiž výrazne narástol export automobilov zo Slovenska do USA z 1,5 % na 4,5 % v roku 2023.

„Nie je len o priamom vývoze – veľkú ranu dostanú aj naši subdodávatelia pre nemecký priemysel. Ak Nemecko stratí podiel na americkom trhu, menej bude dopytovať aj slovenské súčiastky, plasty či elektroniku. Takto sa obchodná vojna dotkne aj ľudí, ktorí ani netušia, že ich práca závisí od USA,“ vysvetľuje generálny sekretár APZD Andrej Lasz.

 

Ovplyvní to aj zamestnanosť

Minister financií Ladislav Kamenický uviedol, že v prípade zavedenia vyšších colných taríf nedosiahneme konkurencieschopnosť bez istých opatrení.

„Slovenskému vývozu do USA dominujú autá. Vyviezli sme do USA produkciu asi za 4,5 miliardy eur, z čoho 90 % tvoria stroje a automobily. V rámci krajín V4 má Slovensko najväčší podiel exportu do Spojených štátov, a to až 5,8 %.

Je teda veľmi dôležité, či budú zo strany USA zavedené colné tarify. Výrobné náklady a energetické vstupy sú v USA oveľa nižšie ako v Európe a toto je obrovský problém,“ povedal šéf rezortu financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) na konferencii Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.

Ak sa dopyt po našich autách prepadne, reťazovou reakciou bude škrtanie rozpočtov firiem. Od vývozu do Spojených štátov je na Slovensku závislých asi 70-tisíc zamestnancov, čo tvorí približne 2,9 % zamestnanosť.

Najviac by clá mohli zasiahnuť napríklad bratislavský Volkswagen, ktorý do USA exportuje luxusné modely ako Porsche Cayenne, Audi Q7 a Q8. Druhou najväčšou kategóriou po automotive je výroba a export strojov v objeme 750 miliónov eur ročne a 250 miliónov eur v oblasti výroby plastov a pneumatík.

Podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy tieto tri odvetvia tvoria až 80 % slovenského exportu do USA.

 

Zdroj: Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, Teraz.sk

Ilustračná fotografia: Pexels

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *