Donald Trump potvrdil zavedenie ciel pre Európsku úniu vo výške 25 %. Negatívny scenár zrejme čaká automobilový aj strojársky priemysel naprieč Európou. Prečítajte si, do akej miery je automobilový a strojársky priemysel pre slovenské hospodárstvo zásadný. Analýzu spracovala Aliancia sektorových rád.
Automobilový priemysel a strojárstvo tvoria štvrtinu celkovej produkcie na Slovensku a patria medzi hlavných prispievateľov k HDP.
V rámci automobilového priemyslu je najviac zamestnancov zamestnaných v spoločnostiach Volkswagen Slovakia, Jaguar Land Rover Slovakia, ZF Slovakia, Kia Slovakia, PCA Slovakia. V strojárskom priemysle sú najväčšie firmy Schaeffler Kysuce, Schaeffler Skalica, Tatravagónka, Embraco Slovakia, GeWisS Slovakia.
Už päť automobiliek
Slovensko patrí medzi svetových lídrov v produkcii automobilov na obyvateľa. Je našim najdôležitejším odvetvím, tvorí významnú časť HDP (10,4 %) a exportu. Počas roka 2023 bolo u nás vyrobených viac ako milión vozidiel.
V automobilovom sektore pracuje 170-tisíc priamych zamestnancov, čo je asi 10 % celkovej zamestnanosti v krajine. K Volkswagenu, Stellantisu, Kia Slovakia a Jaguar Land Roveru pribudla piata automobilka Volvo, ktorá má v pláne vyrábať 250-tisíc elektrických vozidiel ročne, vzniknúť má asi 3300 priamych pracovných miest.
Celkovo automotive sektor vytvoril v roku 2022 hrubú pridanú hodnotu vo výške 9,9 miliardy eur.
Ženy a muži nemajú rovnaké podmienky
Automobilky a strojárske firmy sú druhým najväčším odvetvím, ktoré zamestnáva najviac ľudí. V rámci sektora malo v roku 2022 pracovné uplatnenie takmer 206-tisíc pracovníkov, čo je asi 12 % z celkového počtu pracovníkov v hospodárstve. Podiel mužov a žien bol 71,4 % ku 28,3 %.
V tejto oblasti stále vládne dosť výrazná platová nerovnosť medzi mužmi a ženami. Priemerná hrubá mesačná mzda sa pohybuje okolo 1589 eur, čo je nad úrovňou priemernej mzdy.
Priemerná hrubá mesačná mzda mužov bola o 315 eur (23,5 %) vyššia ako priemerná hrubá mesačná mzda žien (1337 eur). Muži pracujúci v sektore automobilového priemyslu a strojárstva mali nadpriemernú hrubú mesačnú mzdu v porovnaní s celoslovenským priemerom, ženy naopak podpriemernú.
Budúcnosť je o kvalifikovanej pracovnej sile
Automobilový a strojársky sektor čaká v najbližšom desaťročný automatizácia, digitalizácia, robotizácia. Pôjde o masívnu transformáciu, ktorú ovplyvnia trendy, dohody členských štátov EÚ a v neposlednom rade aj geopolitika.
Aj na Slovensku sa očakáva pokles predaja spaľovacích áut, ale aj nižší záujem o elektrické vozidlá a to z niekoľkých dôvodov. Máme nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru, európska legislatíva je neistá a v neposlednom rade máme vysoké ceny elektrických áut, ktoré si Slováci nemôžu dovoliť.
Aliancia sektorových rád vo svojich vývojových prognózach očakáva, že dôjde k zníženiu pracovných miesto až o 5 % po roku 2030.
Podľa optimistického scenára, ale ten je podmienený úspešnou transformáciou a rozvojom batériového priemyslu, môže vzniknúť takmer 20 000 nových pracovných miest. S úspešným rozvojom batériového priemyslu sa predpokladá vytvorenie viac ako 8 000 pracovných miest.
Hromadné prepúšťania
O tom, ako sa môžu Trumpove clá dotknúť slovenského priemyslu sme písali v súvislosti s automobilovým priemyslom a exportom slovenských áut do USA. Preto ďalší vývoj bude závisieť aj od vzťahov Európskej únie so Spojenými štátmi americkými.
Prvé firmy z automobilového sektora už ohlásili veľké prepúšťanie aj krach.
Spoločnosť ZKW v Krušovciach je významným zamestnávateľom v Topoľčianskom okrese. Firma avizovala hromadné prepúšťanie počas celého tohto roka. Zamestnávateľ hovorí o kríze v európskom automobilovom sektore a firma je nútená robiť škrty. O prácu príde zhruba 400 ľudí. V súčasnosti zamestnávajú na Slovensku viac ako 3000 ľudí.
„Sme si vedomí, že ide o náročnú a nepríjemnú situáciu, a preto sa snažíme zabezpečiť, aby boli naši členovia o všetkom včas informovaní,“ uviedol na sociálnej sieti Odborový zväz KOVO ZKW.
Po vyše 20 rokoch na Slovensku krachuje talianska firma Calearo, ktorá v Šamoríne vyrábala antény do áut. Produkty dodávala výrobcom ako Fiat, Maserati, Audi či Ferrari. Firma zamestnávala takmer 200 ľudí.
Zdroj: Stratégia rozvoja ľudských zdrojov v sektore automobilový priemysel a strojárstvo na obdobie 10 rokov, Aliancia sektorových rád, Asociácia priemyselných zväzov a dopravy
Ilustračná fotografia: Pexels