Viac ako 24 miliónov zamestnancov s nízkou mzdou v krajinách EÚ by sa mohlo dotknúť veľmi potrebné zvýšenie mzdy, a to v prípade, ak budú prijaté návrhy odborov, súvisiace s navrhovanou smernicou EÚ o primeraných minimálnych mzdách.
Európska odborová konfederácia volá po tom, aby bol do legislatívy zahrnutý „prah dôstojnosti“, ktorý by zabezpečil, že zákonom stanovené minimálne mzdy by neklesli pod 60% mediánovej mzdy a pod 50% priemernej mzdy v danom členskom štáte.
Európska komisia začlenila prahové hodnoty do návrhu smernice ako orientačné usmernenie pre členské štáty, no EOK sa v spolupráci s poslancami Európskeho parlamentu snaží o to, aby táto dolná hranica bola povinná, keď smernica príde do Európskeho parlamentu. EOK tiež vyzýva európskych poslancov, aby do nej zapracovali záruky o tom, ako majú byť zákonom stanovené minimálne mzdy, vypočítané nad „prahom dôstojnosti“, aby všetky zákonom stanovené minimálne mzdy boli skutočne „primerané“ a nastavené na sumu, ktorá zaručuje dôstojnú životnú úroveň.
Podľa analýzy Komisie by zavedenie „prahu dôstojnosti“ znamenalo zvýšenie mzdy najmenej pre štvrtinu pracovníkov v šiestich krajinách EÚ.
Krajina | Počet pracujúcich, ktorým by pri „prahu dôstojnosti“ stúpla mzda | Percento celkovej pracovnej sily, ktorá by ťažila z nastavenia hraničnej hodnoty |
Bulharsko | 648 951 | 23% |
Česko | 492 040 | 11% |
Nemecko | 6 834 661 | 18% |
Estónsko | 116 361 | 21% |
Grécko | 907 486 | 34% |
Španielsko | 4 120 214 | 25% |
Francúzsko | 2 201 939 | 9% |
Chorvátsko | 249 612 | 17% |
Maďarsko | 803 709 | 20% |
Írsko | 486 833 | 25% |
Litva | 115 777 | 10% |
Luxembursko | 57 552 | 22% |
Malta | 24 323 | 12% |
Lotyšsko | 143 656 | 19% |
Holandsko | 657 937 | 9% |
Poľsko | 3 998 329 | 31% |
Portugalsko | 508 126 | 13% |
Rumunsko | 1 476 091 | 36% |
Slovinsko | 61 832 | 7% |
Slovensko | 408 788 | 19% |
Zástupkyňa generálneho tajomníka EOK, Esther Lynch, uviedla: „Európska komisia si je vedomá strašnej situácie, ktorej čelia milióny poberateľov minimálnej mzdy, no návrh smernice by sa v aktuálnej podobe nepretavil do skutočného zvýšenia miezd.“
„Teraz je na Európskom parlamente a európskych vládach, aby pozmenili návrh smernice tak, aby členské štáty nemohli nastaviť zákonom stanovenú mzdu pod „prahom dôstojnosti“. Okrem toho treba smernicu upraviť do takej podoby, aby členské štáty museli stanoviť zákonnú minimálnu mzdu nad prahom dôstojnosti a na „primeranej“ úrovni, ktorá sa určí v plnej spolupráci s odbormi.“
„Dôstojné zvýšenie mzdy pre pracujúcich s nízkou mzdou v Európe už malo nastať dávno a v súčasnosti by len posilnilo obnovu krajín EÚ. Neexistuje žiadne lepší hospodársky stimul, ako naliať peniaze do vreciek ľudí s najnižšou mzdou, ktorí ju s najväčšou pravdepodobnosťou minú do spotreby a na podniky, zápasiace s problémami namiesto toho, aby peniaze zhromažďovali.“
Návrhy EOK na zmenu smernice zahŕňajú termíny ako „prah dôstojnosti“ a záruka „primeranosti“, ktoré by sa vzťahovali na členské štáty, kde existuje zákonom stanovená minimálna mzda.
Prihlásiť sa ku odberu noviniek!Z
Zdroj: EOK