Site icon ePráca Online

Motivácia do novej práce: Vyšší plat a?

Zamestnávatelia zápasia s nedostatkom pracovnej sily. Na druhej strane – zamestnanci z niektorých odvetví si môžu štedro vyberať. Nočnou morou nejedného šéfa firmy je vysoká fluktuácia. No aj na tú majú personalisti riešenia.

Nezamestnanosť klesala tri mesiace po sebe a v apríli bola na úrovni 3,82 percenta. Počet uchádzačov o zamestnanie evidovaných na úradoch práce klesol v apríli tohto roku na 166-tisíc, čo je číslo blízke doterajšej najnižšej hranici, ktorú sa podarilo dosiahnuť v máji 2019.

Okrem nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily sa až dve tretiny slovenských firiem trápia s vysokou fluktuáciou zamestnancov. Personálna agentúra Grafton vo svojom prieskume zmapovala najčastejšie dôvody odchodu zamestnancov, ale aj možnosti, ako toto riziko odvrátiť.

„Až tretina vníma toto riziko najmä vo výrobných pozíciách. Pri špecifických pozíciách vidí hrozbu zvýšenej fluktuácie 16 % personalistov a 11 % si myslí, že bude problémom pri všetkých pracovných pozíciách,“ upresňuje marketingová riaditeľka Grafton Jitka Kouba a dodáva: „Skúsenosti z praxe pritom ukazujú, že mnoho firemných problémov sa dá vyriešiť. Nutné je však v prvom rade porozumieť očakávaniam zamestnancov a podľa toho následne nastaviť napríklad rôzne benefity, prípadne využiť ďalšie vhodné nástroje.“

Víťazí vyššia mzda, ale aj vzťahy

„Za lepšou finančnou ponukou odchádzajú viac než dve tretiny zamestnancov na Slovensku. Problém firiem vidím najmä v tom, že túto skutočnosť dostatočne nevnímajú – personalisti totiž pripisujú finančné dôvody len asi polovici odchádzajúcich pracovníkov,“ hovorí manažérka Graftonu.

Podľa výsledkov prieskumu majú spoločnosti a ich zamestnanci rozdielny pohľad aj na otázku spätnej väzby, vzťahov s nadriadeným, príležitostí na vzdelávanie a odborný rast alebo na mieru flexibility pracovnej doby a možnosť využívať home office. Neopomenuteľným dôvodom sú aj vzťahy na pracovisku. Tretine opýtaných nevyhovovalo správanie nadriadeného, štvrtina mala neuspokojivé vzťahy s kolegami.

 

Zaujímať sa o svojho zamestnanca

Analytici pracovnej agentúry tvrdia, že v mnohých prípadoch je riziko výpovede odvrátiteľné. Riešenie je však často diametrálne odlišné od toho, čo zamestnanec očakáva.

„Prevažná väčšina zamestnancov by od výpovede upustila v prípade, ak by im súčasný zamestnávateľ okamžite zvýšil mzdu. K tomuto kroku však pristúpi iba 15 % firiem. Tie sa v tejto situácii skôr snažia vysvetliť zamestnancovi výhody súčasnej pracovnej pozície, čo v skutočnosti presvedčí len minimum ľudí,“ konštatuje na záver Jitka Kouba.

Pritom vyškolenie nového pracovníka bude stáť firmu nemalé finančné prostriedky. Preto je podľa manažérky agentúry zmysluplnejšie investovať do súčasného zamestnanca, či už formou zvýšenia mzdy alebo pridania nejakého benefitu. V rokovaniach pri podaní výpovede až 54 % nadriadených informuje o výhodách súčasného miesta a zamestnávateľa, čo však na zamestnancov už veľmi nefunguje.

Ako spoločnosti reagujú na vysokú fluktuáciu? Riešia problém systematicky alebo pružne od prípadu k prípadu? Spokojní a angažovaní zamestnanci zostávajú. Zamestnanci, ktorí vnímajú záujem a ústretovosť zamestnávateľa, tiež zostávajú. Zamestnanci, ktorí majú pocit, že o nich spoločnosť stojí len raz za čas (v 57 % spoločností), na tento pocit ľahko zabudnú.

 

 

Zdroj: Grafton HR analýza vo firmách 2024

Ilustračná fotografia: Pexels

Exit mobile version