Site icon ePráca Online

Pomôže nový systém odmeňovania učiteľov?

V najbližších rokoch bude na Slovensku chýbať približne 2000 učiteľov. Najväčší problém bude mať Bratislavský kraj. Problém s nedostatkom pedagógov cítime už dnes, no avizovaný scenár nás čaká asi o dva roky. Dáta priniesol Inštitút vzdelávacej politiky v októbri minulého roka.

Hoci máme absolventov pedagogických odborov ako húb po daždi, do praxe sa až tak nehrnú. Dôvod je prostý – platové ohodnotenie učiteľa. Tabuľkové platy pomaly rastú, priepasť sa prehlbuje na regionálnej úrovni. S mzdou pedagóga v mestečku na strednom Slovensku vyžijete predsa len o trochu ľahšie, ako napríklad v metropolách západného či východného Slovenska.

Ministri školstva sa dlhodobo zamýšľali nad tým, ako problém riešiť. Šéf rezortu Tomáš Drucker prichádza s návrhom v podobe regionálnych príspevkov pre pedagogických a odborných zamestnancov. V roku 2024 sa na príspevky prerozdelí 60 miliónov eur. Ide o záväzok z programového vyhlásenia vlády.

„Nízke platy učiteľov v porovnaní s vysokoškolsky vzdelanými pracovníkmi v iných oblastiach a vysoké životné náklady spôsobujú, že v niektorých regiónoch chýbajú pedagógovia,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.

 Prilepšia si od 30 do 145 eur

Podľa portálu Edujobs, ktorý uverejňuje pracovné ponuky z oblasti školstva, aktuálne najviac chýbajú učitelia druhého stupňa základných škôl. Nasledujú učitelia stredných škôl a prvého stupňa ZŠ. Podľa krajov najviac učiteľov chýba v Bratislavskom kraji, celkovo je dopyt najmä po matematikároch, učiteľoch fyziky a anglického jazyka.

Minimálna hodnota príspevku je stanovená vo výške 30 eur v hrubom mesačne, maximálna 145 eur, pričom medzi susediacimi oblasťami je maximálny povolený rozdiel 60 eur v hrubom mesačne. Výška regionálnych príspevkov sa určí na základe porovnania platov pedagogických a odborných zamestnancov s priemerným platom vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov v oblasti.

„Príspevok zatiaľ pokrýva rok 2024, pracujeme však na dlhodobom riešení. Budeme intenzívne rokovať s ministerstvom financií o možnostiach kontinuálneho financovania tejto iniciatívy v nasledujúcich rokoch,“ upozornil minister Drucker.

Odborári hovoria o diskriminácii

Školskí odborári nie sú spokojní. Financie dostanú pedagogickí a odborní zamestnanci základných, stredných, súkromných a cirkevných škôl, čo podľa predsedu Odborového zväzu školstva Pavla Ondeka diskriminuje ostatných.

„Je to obrovská dilema, ako tieto finančné prostriedky rozdeliť, keď v školstve pracuje viac ako 155-tisíc zamestnancov a ministerstvo školstva nemá dosah na niektoré školy a školské zariadenia. V rámci originálnych kompetencií nemá dosah na materské školy, základné umelecké školy, centrá voľného času, školské kluby detí a školské jedálne,“ vysvetlil Pavel Ondek.

Ako uviedol minister školstva, o takomto odmeňovaní sa bude uvažovať aj v prípade materských škôl. Pre systémovejšie a do budúcna udržateľné riešenie rezort zriadil pracovnú skupinu. Legislatívne zmeny sľubuje do konca septembra.

Školskí odborári navrhujú valorizovať tarifné platy všetkých zamestnancov, vysvetlil Pavel Ondek: „Tak, aby sa jednotlivé profesie stali atraktívnejšie a personálna situácia v školstve sa stabilizovala.“

Exit mobile version